Strona Główna                                     Komar 2320

 

                                                                                           

Model: Komar 2320

 

Producent: Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy

 

Lata produkcji: 1963-1969

 

Ilość egzemplarzy: nieznana

Historia powstania:

Wprowadzenie nowego modelu zostało wymuszone zmianami w kodeksie drogowym ograniczającym maksymalną predkość dla motorowerów do 40 km/h i maksymalną moc silnika do 1,03 KW.
Producent silników - Nowa Dęba opracowała wersje silnika spełniającą te wymagania.
Silnik oznaczony jako S-32B miał moc 1,03 KW przy 4000 obr/min i moment 2,8 Nm przy 2750 obr/min.
Spadek mocy osiągnieto przez zmiany gaźnika, a filtr powietrza połączono gumową rurą z ramą tak aby powietrze było ssane spod siodła.
Poprawiono zatem filtracje oraz wyciszono szmery ssania.
Tłoczona z blachy osłona iskrownika została zastąpiona odlewem.
Dodatkowo wprowadzono nowy trzycewkowy iskrownik typu 30-1J o mocy 20 W.
Zmieniono równiez widelec przedni, wprowadzono nową osłone lampy i prędkościomierza,
a dzwonek zastąpiono sygnałem elektrycznym zasilanym z baterii 1,5V.
Przełożenie pierwszego biegu zostało powiększone dla zrekompensowania mniejszej mocy silnika.

Dane Techniczne:

Silnik:

Typu S-38B o mocy 1,03 KW przy 4000 obr/ min.
Maksymalny moment napedowy to 2,8 Nm przy 2750 obr.min.
Średnica cylindra 38 mm
skok tłoka 44 mm,
pojemność skokowa 49,8 ccm.
Stopień sprężania 6,5.
Cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego.
Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie.
Rozrusznik nożny - pedały.
Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10

Gaźnik:

Model GM 12F rura ssąca połączona z rurą podsiodłową ramy.

Sprzęgło:

Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale korbowym silnika

Skrzynia biegów:

Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem.
Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy.
Wskaźnik włączonego biegu.
Przełożenia całkowite: I-29,16,
II-13,19.
Przełożenia w skrzyni I-3,08, II-1,68.
Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.

Napęd:

Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem ˝"x4,8 o 106 ogniwach, przełożenie 2,54.

Podwozie albo rama jak kto woli :) :

Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa;
główna rura nośna o średnicy 45x2, pozostałe o średnicy 30x2.
Zawieszenie koła przedniego na krótkim wahaczu pchanym bez tłumienia, o skoku 50 mm.
Zawieszenie koła tylnego sztywne.
Siodło pojedyncze typu rowerowego.

Koła :

Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23.
Ciśnienie powietrza
przód 1,75,
tył 2,25 bar.

Hamulce :

Bębnowe sterowane mechanicznie.
Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwną wkładką.
Średnica bębnów 97 mm szerokośc szczęk 20 mm.

Instalacja elektryczna :

Jednoprzewodowa o napięciu 6V.
Prądnica - iskrownik trzycewkowa o mocy 17W.
Pradnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kolem magnesowym.
Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ.
Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm.
Świeca zapłonowa M14x175.
Odstęp elektrod świecy 0,5 mm.
Lampa przednia dwuświatlowa 15/15W, tylna 3W.
sygnał elektryczny bateryjny 1,5V

Pojemności :

Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 6,0 l

Ciężar :

Masa własna: 46kg
Dopuszczalny ciężar: 130 kg

Zużycie paliwa :

1,7l/100km przy 40km/h
(ciągłe ruszanie z pierwszego biegu jak i jazda w zbyt ekstremalnych warunkach zwiększa zużycie paliwa)

Wskaźniki: :

Szybkość maksymalna 40 km/h,

Stosowane barwy nadwozia:

Wiśniowa

Wyposażenie:

Komplet narzędzi, pompka do opon