Strona Główna                                             Komar typ 2300

                                                                      

                                                                         

 

Marka: ZZR

 

Model: Komar 230

 

Producent: Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy

 

Lata produkcji: 1960-1962

 

Ilość egzemplarzy: prawdopodobnie ok 24 tys szt

Historia powstania:

W 1960 roku Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy rozpoczęły produkcję motorowerów. Pierwszym wyrobem był Komar model 230. Jego konstrukcja została opracowana w latach 57-58 przez zespól inżynierów: Bronisława Kędzierskiego, Andrzeja Kontzera i Józefa Podlaskiego. Podstawowym założeniem było dotarcie do jak największego grona klientów - motorower miał być prosty i tani w eksploatacji, co zresztą zostało osiągnięte. Bydgoska fabryka zdecydowała się, mimo iż były już wtedy seryjnie produkowane nowocześniejsze silniki typu S38 (Żak), na zastosowanie silników wypróbowanych we wrocławskich Rysiach z niewielką korektą przełożeń skrzyni biegów i bez dekompresora.
Prostota pojazdu była często podkreślana w prasie fachowej. m.in. "Motor" napisał:
"Prymitywny polski pojazd mający zastąpić rower" Pojazd sprzedawano w cenie 4500 zł.

Dane Techniczne:

Silnik:

Typu SM 02 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym,
jednocylindrowy, chłodzony powietrzem.
Średnica cylindra 38 mm
skok tłoka 44 mm,
pojemność skokowa 49,8 ccm.
Stopień sprężania 6,5.
Moc maksymalna 1,5 KM przy 5600 obr/min.
Cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego.
Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie.
Rozrusznik nożny - pedały.
Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10

Gaźnik:

Poziomy typu G12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12 mm.
Główna dysza paliwowa 0,55 mm.
Filtr powietrza mokry siatkowy z przesłonaą rozruchową.

Sprzęgło:

Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale wejściowym skrzyni biegów

Skrzynia biegów:

Dwubiegowa,zblokowana z silnikiem.
Zmiana biegów za pomocą lewaej rekojeści kierownicy.
Wskaźnik włączonego biegu.
Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19.
Przełożenia w skrzyni I-3,08, II-1,68.
Smarowanie olejem LUX 10, zimą LUX5.

Napęd:

Napęd jest łańcuchowy wychodzący z silnika do skrzyni biegów łańcuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przełożenie 3,32,od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem "x4,8 o 106 ogniwach, przelozenie 2,54.

Podwozie albo rama jak kto woli :) :

Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa;
główna rura nośna o średnicy 45x2, pozostałe o średnicy 30x2.
Zawieszenie koła przedniego na krótkim wahaczu pchanym bez tłumienia, o skoku 50 mm.
Zawieszenie koła tylnego sztywne.
Siodło pojedyncze typu rowerowego.

Koła :

Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23.
Ciśnienie powietrza
przód 1,75,
tył 2,25 bar.

Hamulce :

Bębnowe sterowane mechanicznie.
Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwną wkładką.
Średnica bębnów 97 mm szerokośc szczęk 20 mm.

Instalacja elektryczna :

Jednoprzewodowa o napięciu 6V.
Prądnica - iskrownik trzycewkowa o mocy 17W.
Pradnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kolem magnesowym.
Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ.
Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm.
Świeca zapłonowa M14x175.
Odstęp elektrod świecy 0,5 mm.
Lampa przednia dwuświatlowa 15/15W, tylna 3W.

Pojemności :

Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 6,0 l

Ciężar :

Masa własna: 45kg
Dopuszczalny ciężar: 130 kg

Zużycie paliwa :

1,7l/100km przy 45km/h
(ciągłe ruszanie z pierwszego biegu jak i jazda w zbyt ekstremalnych warunkach zwiększa zużycie paliwa)

Wskaźniki: :

Zdolność pokonywania wzniesien 25%, Stosunek mocy silnika do cieżaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

Wiśniowa, wiśniowo - szara

Wyposażenie:

Komplet narzędzi, pompka do opon