Strona Główna
Konserwacja motoroweru

W skład przewodów wydechowych wchodzą:
-kanał wydechowy cylindra,
-rura wydechowa i tłumik.
Po pewnym czasie w zależności od warunków eksploatacji, rodzaju używanego
paliwa i gatunku oleju w przewodach wydechowych tworzy się osad węglowy.
Obecność osadu powoduje przegrzewanie silnika, wzmożone zużycie paliwa i spadek
mocy silnika.
A. Usuwanie osadu węglowego z rury wydechowej
Aby usunąć osad z rury wydechowej, należy:
odkręcić nakrętkę rury wydechowej,
odkręcić śrubę mocującą do ramy obejmę tłumika,
odkręcić śrubę obsady mocującej tłumik na rurze wydechowej,
zdjąć rurę wydechową,
oczyścić wnętrze rury specjalną szczotką stalową na elastycznym trzonku.
B. Usuwanie osadu węglowego z denka tłoka,
Aby usunąć osad węglowy z denka tłoka, należy:
zdjąć głowicę cylindra
ustawić tłok w górnym martwym punkcie,
zeskrobać osad węglowy z denka tłoka,
przesunąć tłok nieco w dół i usunąć szmatką resztki osadu z gładzi cylindra.
C. Usuwanie osadu węglowego z okienka wydechowego i głowicy cylindra.
Aby usunąć osad węglowy z okienka wydechowego i głowicy, należy:
ustawić tłok w dolnym martwym punkcie,
zatkać szmatką kanał przepłukujący,
zeskrobać osad węglowy z okienka wydechowego,
przedmuchać wnętrze cylindra sprężonym powietrzem lub wytrzeć szmatką
bawełnianą,
usunąć szmaty z kanałów przepłukujących,
głowicę po zeskrobaniu osadu węglowego przemyć naftą.
D. Rozbieranie i czyszczenie tłumika.
Aby rozebrać i oczyścić tłumik, należy:
odkręcić śrubę obejmy i zdjąć obejmę,
odkręcić nakrętkę znajdującą się wewnątrz tłumika u jego wylotu,
rozebrać tłumik,
części niechromowane należy wypalać przy pomocy lampy lutowniczej lub
palnika acetylenowego tak długo, aż zabarwią się na kolor ciemnowiśniowy.
W tych miejscach, gdzie wysoka temperatura mogłaby zniszczyć powierzchnie
chromowane, należy osad węglowy zeskrobać a otwory przeczyścić drutem.
21. Konserwacja łańcucha
Łańcuch konserwuje się co 1000 km jazdy.
Do konserwacji łańcuch należy zdjąć z motoroweru, włożyć go do naczynia z
naftą na jedną godzinę,
następnie oczyścić z brudu szczotką i wypłukać w czystej nafcie.
Tak przygotowany łańcuch zanurzamy w lekko rozgrzanym specjalnym smarze do
łańcuchów.
W razie braku smaru łańcuch należy zanurzyć w roztopionym łoju wołowym z
dodatkiem 5% grafitu.
Po ścieknięciu nadmiaru smaru łańcuch przecieramy szmatką i nakładamy na koło
łańcuchowe.
Przy łączeniu łańcucha sprężynkę zabezpieczającą ogniwo złączone należy zakładać
wycięciem w stronę przeciwną do kierunku ruchu łańcucha.
22. Sprawdzanie poziomu oleju w skrzynce biegów i wymiana oleju
Wymianę oleju w skrzynce biegów należy przeprowadzić po jeździe (przy
rozgrzanym silniku).
Aby dokonać wymiany oleju, należy:
podstawić pod korek spustowy znajdujący się u dołu obudowy silnika naczynie
o pojemności przekraczającej 1 litr,
odkręcić korek spustowy,
odkręcić korek regulacji sprzęgła (wlewu oleju),
gdy olej przeleje się do naczynia, wkręcić korek spustowy,
wlać 1/2 - 3/4 litra oleju wrzecionowego,
zakręcić korek regulacji sprzęgła (wlewu),
uruchomić silnik na okres 1-2 minut,
wylać olej wrzecionowy,
nalać przez otwór regulacji sprzęgła 3/4 litra oleju Lux 10 - w lecie, a Lux
5 - w zimie.
Poziom oleju będzie prawidłowy, gdy po odkręceniu wkrętu otworu przelewowego
ukaże się olej (przy motorowerze postawionym na kołach),
wkręcić korek regulacji sprzęgła i wkręt przelewowy.
23. Regulacja styków przerywacza oraz ustawienie zapłonu
W miarę zanieczyszczenia styków przerywacza silnik pracuje nieprawidłowo,
trudno się go uruchamia, strzela w gaźnik.
Co 2000 km jazdy należy przeczyścić styki płaskim, drobnym pilniczkiem
lub paskiem drobnoziarnistego papieru ściernego (wielkość ziarna 180-200) tak,
aby styki przylegały do siebie jak największą powierzchnią.
Po każdym oczyszczeniu należy regulować odstęp między stykami, który winien
wynosić 0,4 - 0,6 mm.
W tym celu należy:
zdjąć lewą pokrywę silnika,
ustawić koło zamachowe tak, aby otwory w nim odsłaniały przerywacz w
pozycji, w której młoteczek jest najbardziej odsunięty od kowadełka,
rozluźnić wkręt mocujący kowadełko przerywacza,
włożyć wkrętak w podłużne wycięcie w podstawie iskrownika w kowadełku i
obrócić go, co spowoduje zmianę odległości między stykami,
sprawdzenie maksymalnego rozwarcia styku przeprowadza się szczelinomierzem
znajdującym się w wyposażeniu motoroweru.
(szczelinomierz cieńszy winien swobodnie wchodzić między styki, grubszy - nie
powinien ich rozchylać),
gdy szczelina jest odpowiednia, dokręcamy wkręt mocujący.
Przy prawidłowo ustawionym zapłonie początek rozwarcia styków przerywacza
powinien nastąpić na 4,5 mm (34o) przed G.M.P.(górnym martwym punkcie)
Co pewien okres należy świecę przemyć w benzynie, przeczyścić elektrody miękką
szczotką stalową i uregulować odległość
przez odgięcie zewnętrznej elektrody na odległość 0,5 mm.
Świece z uszkodzoną porcelanką należy wymienić.
Aby wyregulować zapłon, należy:
ustawić otwory koła zamachowego naprzeciw wkrętów,
rozluzować wkręty,
obrócić podstawę iskrownika (przyśpieszenie zapłonu następuje przez
obrócenie obudowy w kierunku przeciwnym obrotowi koła),
dokręcić wkręty mocujące,
sprawdzić przerwę między stykami przerywacza.
Jeżeli użytkownik jest niedoświadczony, ustawienie zapłonu
powinien powierzyć warsztatowi naprawczemu lub osobie znającej się na rzeczy.
24. Właściwe użytkowanie świecy zapłonowej
Wskutek ciężkich warunków, w jakich pracuje świeca zapłonowa,
ulega ona po pewnym czasie zużyciu,
które polega przede wszystkim na nadpaleniu się elektrod i przepaleniu się lub
pęknięciu porcelanki (izolatora).
W celu sprawdzenia świecy, należy:
włączyć przełącznik stacyjki w położenie 1 (włączony),
przełączyć rękojeść zmiany biegów w położenie 2(czyli luz),
założyć na świecę przewód wysokiego napięcia(fajkę)
dotknąć silnik metalowym korpusem świecy,
nacisnąć pedał.
Iskra przeskakująca między elektrodami powinna być silna i mieć kolor
jasnofioletowy.
Właściwie pracująca świeca powinna mieć, po wykręceniu z silnika,
porcelankę koloru brunatnego, wnętrze korpusu szare, a płaszczyznę czołową
pokrytą nalotem sadzy.
Wszystkie te cechy występują wówczas, gdy silnik i gaźnik jest prawidłowo
wyregulowany.
25. Właściwe użytkowanie ogumienia W czasie użytkowania motoroweru
należy ciągle kontrolować
ciśnienie powietrza w dętkach.
Utrzymanie właściwego ciśnienia zmniejsza zużycie opon i zabezpiecza je przed
uszkodzeniem.
Szczególnie szkodliwa jest jazda na niedostatecznie napełnionych dętkach,
a także na uszkodzonych oponach.
Zbyt wysokie ciśnienie również nie jest wskazane ze względu na niebezpieczeństwo
uszkodzenia dętki.
Przy zakładaniu opony na koło należy zwrócić uwagę, aby opona nie przyciskała
dętki do obręczy i by była założona symetrycznie względem obręczy (pasek na
oponie powinien być równo oddalony od obręczy wzdłuż całego obwodu).
26. Mycie motoroweru - konserwacja powierzchni lakierowanych Staranna
konserwacja powierzchni lakierowanych zapewni przez długi czas estetyczny wygląd
motoroweru.
Sprowadza się ona do przemywania powierzchni 2-4% roztworem szarego mydła
lub mydła do prania w wodzie o temp. 35-40 stopni C
przy pomocy szczotki lub miękkiej flanelowej szmatki.
Po usunięciu brudu powierzchnię spłukuje się czystą wodą przy użyciu miękkiej
szmatki flanelowej,
po czym wyciera się do sucha.
Nie należy:
zeskrobywać lub wycierać zeschniętego błota i pyłu suchymi szmatami,
używać do mycia wody z dodatkiem sody lub rozpuszczalnika.
Dla zwiększenia połysku lakieru zaleca się po zmyciu i wytarciu na sucho
natrzeć powierzchnię specjalną pastą lub płynem do polerowania lakieru i
następnie wypolerować miękką szmatką flanelową
aż do uzyskania dobrego połysku.
Należy uważać, aby podczas mycia woda nie dostała się do gaźnika,
zbiornika paliwa lub instalacji elektrycznej.
Części chromowane zmywa się tak, jak lakierowane.
Po zmyciu wycierać na sucho miękką, czystą szmatką flanelową.
Na okres przerwy zimowej części chromowane i cynkowane pokrywa się cienką
warstwą wazeliny technicznej lub innego smaru bezkwasowego.
Tak zakonserwowany motorower na pewno długo będzie się cieszył dobrym
wyglądem i samopoczuciem :)
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL