Strona Główna                                               Turysta

 

Model: Turysta

 

Producent: ZMZ Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów ul. Przedwioœnie 2

 

Lata produkcji: 1959

 

Ilość egzemplarzy: 1 Historia powstania:

Turysta był pierwszym prototypem motoroweru dwuosobowego.
Planowano zastosować w nim silnik o zwiększonej pojemnoœci 70ccm zbudowany na podstawie silnika SM01, którego modyfikacje przewidziano już na etapie projektowania.
W prototypie użyto jednak silnika SM01 bez zmian.
Zawieszenie tylne wzmocniono, przednie pozostawiono bez zmian, a podwójne siodło umieszczono na wydłuzonej obudowie tylnej rezygnujšc z bagażnika.
Motorower pokazano oficjalnie na Międzynarodowych Targach Poznańskich w roku 1959.
Nie wszedł on jednak do produkcji seryjnej.

 

 

Dane Techniczne:

Silnik:

Typu S38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem.
Średnica cylindra 38 mm
skok tłoka 44 mm,
pojemność skokowa 49,8 ccm.
Stopień sprężania 6,5.
Moc maksymalna 1,8 KM (36 KM/l) prząa żeliwną,
głowica ze stopu lekkiego.
Wal korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie.
Rozrusznik nożny - pedały.
Paliwo - mieszanka (1:20) z olejemLux10

"Rysie" z ostatniej serii produkcyjnej w roku 1963 wyposażano również w silniki S38 i ten model był znany jako MR1B

Gaźnik:

Poziomy typu GM-12 z centralnym pływakiem o œrednicy gardzieli 12 mm
Główna dysza paliwowa 0,55 mm.
Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłonš rozruchowš.

Sprzęgło:

Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale korbowym silnika.

Skrzynia biegów:

Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem.
Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy.
Wskaznik włączonego biegu.
Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19.
Przełożenia w skrzyni I-3,25, II-1,55.
Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.

Napęd:

Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów łańcuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przełożenie 3,32, od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem ˝"x4,8 o 112 ogniwach, przełożenie 2,68

Podwozie albo rama jak kto woli :) :

Rama otwarta rurowa spawana.
Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tlumienia, o skoku 85 mm.
Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu ze sprężyną centralną i tarczowym amortyzatorem ciernym o regulowanym tłumieniu.
Skok zawieszenia 80 mm.
Siodło pojedyncze z regulacja wysokości.
Dzwonek typu rowerowego.

Koła :

Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23.
Ciśnienie powietrza
przód 1,75,
tył 2,25 bar.

Hamulce :

Bębnowe sterowane mechanicznie.
Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwną wkładką.
Średnica bębnów 97 mm szerokośc szczęk 20 mm.

Instalacja elektryczna :

Jednoprzewodowa o napięciu 6V.
Prądnica - iskrownik trzycewkowa o mocy 17W.
Pradnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kolem magnesowym.
Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ.
Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm.
Świeca zapłonowa M14x175.
Odstęp elektrod świecy 0,5 mm.
Lampa przednia dwuświatlowa 15/15W, tylna 3W.
Sygnał elektryczny prądu zmiennego

Pojemności :

Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 5,75 l

Ciężar :

Ciężar własny 52kg
Dopuszczlne obcišżenie 137 kg

Zużycie paliwa :

2,5l/100km przy 45km/h
(ciągłe ruszanie z pierwszego biegu jak i jazda w zbyt ekstremalnych warunkach zwiększa zużycie paliwa)

Wskaźniki: :

Zdolnośc pokonywania wzniesien 25%,

Stosunek mocy silnika do ciezaru 30 KM/T

Szybkośc maksymalna 50 km/h,

Szybkośc uzytkowa 35 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

brak danych

Wyposażenie: