Strona Główna                                                                     Żak

 

                                                             

 

Model: Żak

 

Producent: ZMZ Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów ul. Przedwiośnie 2

Lata produkcji: 1960 -1965 (1963 jak podają źródła Polaru a dawniej Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów)

 

Ilość egzemplarzy: nieznana (90 tysięcy łacznie z Rysiem)

Historia powstania:

Wysokie koszty wytwarzania motoroweru Ryś zmusiły producenta do opracowania tańszego \ uproszczonego modelu.
Powstały dwa prototypy.
Pierwszy różnił się dość istotnie od Rysia m.in. zawieszeniem przednim na krótkich wahaczach oraz zawieszeniem tylnym na dwóch teleskopach.
Rama była w części przedniej rurowa a w części tylnej tłoczona.
Siodło zostało wykorzystane z Rysia, natomiast lampa przednia prawdopodobnie pochodziła z Simsona.
W prototypie użyto silnika SM01 bez zmian. Model ten wymagał dość istotnych zmian w oprzyrzšdowaniu i w zwišzku z tym sporych nakładów na uruchomienie produkcji.Drugi prototyp był praktycznie Rysiem ogołoconym ze wszystkich "bajerów". Zniknęły więc, osłona silnika, tylna obudowa, osłona lampy, a głębokotłoczony błotni przedni został zastąpiony płytkim, takim jakie miały póŸniejsze Komary. Zawieszenie tylne i przednie pozostawiono bez zmian, a siodło kanapowe zastąpiono siodłem typu rowerowego. Silnik tego prototypu wraz z osprzętem pochodził z Rysia i był również wyposażony w dekompresor. Ciekawostką jest również puszka narzędziowa na błotniku tylnym, niewystępująca w motorowerze seryjnym, gdzie zastąpiono ją torebką typu rowerowego. W motorowerze seryjnym całkowicie nową konstrukcją był natomiast silnik. W miejsce SM01 zastosowano silnik typu S38, mniejszy, nowoczeąniejszy i bardziej ekonomiczny. Była to konstrukcja opracowana przez: mgr inż Wiesława Wiatraka w roku 1958. Produkcję nowego silnika ulokowano w Nowej Dębie koło Tarnobrzegu, póŸniejszego jedynego krajowego producenta silników motocyklowych.
W stosunku do Rysia uproszczono również instalację elektryczną rezygnując z sygnału elektrycznego na rzecz dzwonka rowerowego. Żaki pozbawione były chromowanych ozdób i nawet obręcze kół były lakierowane w kolorze nadwozia. Żaki występowały w dwóch odmianach: z częścią przednią taką jak w Rysiu , oraz z oddzielnym reflektorem. 15 maja 1963 roku na wniosek ówczesnego kierownika ZM Zakrzów Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zdecydowało aby produkcją motorowerów przenieść do Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy skupiajśc się wyłącznie na produkcji chłodziarek

 

 

Dane Techniczne:

Silnik:

Typu S38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem.
Średnica cylindra 38 mm
skok tłoka 44 mm,
pojemność skokowa 49,8 ccm.
Stopień sprężania 6,5.
Moc maksymalna 1,8 KM (36 KM/l) prząa żeliwną,
głowica ze stopu lekkiego.
Wal korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie.
Rozrusznik nożny - pedały.
Paliwo - mieszanka (1:20) z olejemLux10

"Rysie" z ostatniej serii produkcyjnej w roku 1963 wyposażano również w silniki S38 i ten model był znany jako MR1B

Gaźnik:

Poziomy typu GM-12 z centralnym pływakiem o œrednicy gardzieli 12 mm
Główna dysza paliwowa 0,55 mm.
Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłonš rozruchowš.

Sprzęgło:

Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale korbowym silnika.

Skrzynia biegów:

Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem.
Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy.
Wskaznik włączonego biegu.
Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19.
Przełożenia w skrzyni I-3,25, II-1,55.
Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.

Napęd:

Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów łańcuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przełożenie 3,32, od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem ˝"x4,8 o 112 ogniwach, przełożenie 2,68

Podwozie albo rama jak kto woli :) :

Rama otwarta rurowa spawana.
Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tlumienia, o skoku 85 mm.
Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu ze sprężyną centralną i tarczowym amortyzatorem ciernym o regulowanym tłumieniu.
Skok zawieszenia 80 mm.
Siodło pojedyncze z regulacja wysokości.
Dzwonek typu rowerowego.

Koła :

Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23.
Ciśnienie powietrza
przód 1,75,
tył 2,25 bar.

Hamulce :

Bębnowe sterowane mechanicznie.
Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwną wkładką.
Średnica bębnów 97 mm szerokośc szczęk 20 mm.

Instalacja elektryczna :

Jednoprzewodowa o napięciu 6V.
Prądnica - iskrownik trzycewkowa o mocy 17W.
Pradnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kolem magnesowym.
Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ.
Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm.
Świeca zapłonowa M14x175.
Odstęp elektrod świecy 0,5 mm.
Lampa przednia dwuświatlowa 15/15W, tylna 3W.
Sygnał elektryczny prądu zmiennego

Pojemności :

Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 5,75 l

Ciężar :

Ciężar własny 52kg
Dopuszczlne obcišżenie 137 kg

Zużycie paliwa :

2,5l/100km przy 45km/h
(ciągłe ruszanie z pierwszego biegu jak i jazda w zbyt ekstremalnych warunkach zwiększa zużycie paliwa)

Wskaźniki: :

Zdolnośc pokonywania wzniesien 25%,

Stosunek mocy silnika do ciezaru 30 KM/T

Szybkośc maksymalna 50 km/h,

Szybkośc uzytkowa 35 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

Wiśniowa, szara, szaro-wiśniowa, zielona, szaro-niebieska

Wyposażenie:

Komplet narzędzi, pompka do opon, instrukcja